Octant Academie

Octant professionaliseringsweek

Met trots delen wij het programma voor de tweede professionaliseringsweek van dit schooljaar in de week van 27 mei tot en met 31 mei. In deze week staat het strategische deelthema inclusiever onderwijs uit ons ambitieplan centraal. Vanaf maandag 15 april kun je je via deze site aanmelden. 

Octant wil dat leerlingen opgroeien binnen een inclusieve onderwijsomgeving. Maar hoe werkt dat precies in de praktijk en hoe gaan we om met ‘een systeem’ dat niet bij alle kinderen past? Hoe leren wij kijken naar (onderwijs)behoeften van de leerling en wat betekent dit voor ons handelen in de dagelijkse praktijk? 

Tijdens de professionaliseringsweek maak je kennis met ontwikkelingen op het gebied van inclusiever onderwijs. We trappen de week af met Karim Amghar en daarna laat je je inspireren bij scholen die inclusiever onderwijs een stap dichter bij de praktijk gebracht hebben. Uitstekende voorbeelden van thuisnabij onderwijs, waarbij kinderen op kunnen groeien met leeftijdsgenootjes uit hun eigen buurt. 

Octant professionaliseringsweek
Lezing Karim Amghar

Lezing Karim Amghar

Deze professionaliseringsweek wordt afgetrapt door niemand minder dan Karim Amghar. Karim, bekend als presentator en documentairemaker voor de NTR, zet zijn expertise in om de samenleving te transformeren. Hij staat bekend om zijn inspirerende workshops en lezingen over thema’s als diversiteit, armoede en kansengelijkheid in het onderwijs. Zijn inzichten hebben scholen en organisaties getransformeerd. Hij weet met de juiste energie mensen stevig te motiveren om in beweging te komen. Dit doet hij door een goede combinatie van theorie, praktijk en gevoel. Mis deze unieke kans niet, schrijf je in voor deze lezing en ontdek samen met hem hoe je inclusiever onderwijs kunt vormgeven. 

Meer info
Inclusief onderwijs: de dialoog

Inclusief onderwijs: de dialoog

Kom naar deze workshop, georganiseerd door het samenwerkingsverband PPO Delflanden en SPPOH, en ontdek wat inclusie voor jou en je school betekent. We gaan in gesprek aan de hand van de inclusieladders van Sardes en verschillende stellingen. Bovendien krijg je de kans om met je eigen casussen aan de slag te gaan met het HGW spel (Handelings Gericht Werken). Voel je uitgenodigd om mee te praten over inclusie en ga de dialoog aan! 

Meer info
Inclusief onderwijs: nieuwkomers en meertaligheid

Inclusief onderwijs: nieuwkomers en meertaligheid

Hoe ziet dit er in de praktijk uit op de Jan Ligthart in de Schilderswijk? Deze workshop is ontworpen om je inzicht te geven in zowel de uitdagingen als de kansen met betrekking tot nieuwkomers, meertaligheid en inclusief onderwijs. Het doel van de Jan Ligthart in de Schilderswijk (Den Haag) is het bevorderen van inclusie en het creëren van een onderwijsomgeving waarin zowel leerlingen als onderwijsprofessionals tot hun recht komen. 

Meer info
Inclusief onderwijs: klusklas en plusklas

Inclusief onderwijs: klusklas en plusklas

Hoe ziet dit er in de praktijk uit in Dokhaven op De Klipper in Berkel en Rodenrijs? Maak kennis met Dokhaven op de Klipper! De veilige haven voor leerlingen die de aansluiting met het reguliere programma dreigen te verliezen. Onder Dokhaven vallen: Dok10 met praktische en creatieve opdrachten (klusklas) en Dok9 met uitdagende cognitieve opdrachten (plusklas). Bij beide Doks werken de leerlingen op een bij hen passende manier aan hun executieve vaardigheden, leren-leren en mindset.

Meer info
Inclusief onderwijs: dynamische schooldag, bewegend en onderzoekend leren in de onderbouw

Inclusief onderwijs: dynamische schooldag, bewegend en onderzoekend leren in de onderbouw

Hoe ziet dit er in de praktijk uit op CBS De Wereld in Berkel en Rodenrijs? Op CBS De Wereld wordt een prikkelende, uitdagende omgeving gecreëerd, waar een kind heel natuurlijk kan groeien en ontwikkelen. Dit doen zij door te bewegen en zelf actief te onderzoeken in een omgeving die zoveel mogelijk lijkt op het echte leven, met kinderen van verschillende leeftijden door elkaar. Het is een school waar ze leren met en van elkaar in heterogene units. Zij willen hun onderwijs voor ieder kind passend maken. Daarbij kijken ze niet alleen naar de leerling, maar ook naar de mogelijkheden van de groep, de leerkracht, de school en de ouders. Op basis van deze factoren kunnen ze het onderwijs bepalen dat het beste past bij een individueel kind. 

Meer info
Inclusief onderwijs: structuurklas

Inclusief onderwijs: structuurklas

Hoe ziet dit er in de praktijk uit op sbo Prinsenhof in Pijnacker? Ontdek de gespecialiseerde voorziening op sbo Prinsenhof: de structuurklas. Hier wordt thuisnabij onderwijs aangeboden aan leerlingen die in meer of mindere mate moeilijk te begrijpen gedrag vertonen. Het doel is om leerlingen met perspectief op (speciaal) basisonderwijs te begeleiden naar een terugkeer in het (speciaal) basisonderwijs of regulier vervolgonderwijs. Tijdens de bijeenkomst nemen Linda en Wendy je mee in de werkwijze van de structuurklas. Je krijgt inzicht én praktische handvatten die je kunt gebruiken in je eigen klas. 

Meer info
Inclusief onderwijs: natuurlijk leren in heterogene stamgroepen

Inclusief onderwijs: natuurlijk leren in heterogene stamgroepen

Hoe ziet dit er in de praktijk uit op Kindcentrum Snijders in Rijswijk? Kindcentrum Snijders, een basisschool waar onderwijs en buitenschoolse opvang nauw samenwerken, neemt je mee in hun visie op “natuurlijk leren”. Zij werken in heterogene stamgroepen, met een sterk pedagogisch klimaat. Tijdens een rondleiding door het gebouw krijg je een inkijkje in de werkwijze. Daarna volgt een korte presentatie over hun visie op onderwijs en inclusie. Tot slot is er ruimschoots gelegenheid om vragen te stellen. 

Meer info
Inclusief onderwijs: het jonge  kind met specifieke onderwijsbehoeften

Inclusief onderwijs: het jonge kind met specifieke onderwijsbehoeften

Hoe ziet de begeleiding van kleuters op sbo Prinsenhof in Pijnacker eruit? Deze workshop richt zich op het werken met kleuters in het speciaal basisonderwijs (sbo), waarbij de focus ligt op het aanbieden van op maat gesneden onderwijs. Tijdens de bijeenkomst nemen Cindy, Reineke en Marga je mee in de werkwijze van sbo Prinsenhof. Je krijgt inzicht én praktische handvatten die je kunt gebruiken in je eigen klas om kleuters te motiveren en uit te dagen in hun leerproces.

Meer info