Octant Academie

Nascholingsaanbod

De academies van Octant, SKOP en Spectrum hebben de krachten gebundeld en begin 2025 een gezamenlijke behoeftepeiling onder de medewerkers uitgezet.  Dit heeft geleid tot een gevarieerd nascholingsaanbod met inspiratiesessies en verdiepende trainingen die aansluiten bij jouw ontwikkelbehoefte en de actualiteit van het onderwijs. En daar zijn we heel trots op!  

Aanmelden voor de trainingen doe je door te klikken op een training en het formulier in te vullen.  Dit geldt dus voor iedereen van Octant, SKOP en Spectrum! Je kunt je aanmelden tot vrijdag 12 september 2025. Daarna worden de beschikbare plekken verdeeld onder de drie besturen en hoor je of je definitief ingeschreven bent voor de training. Als een training vol is, houden we de volgorde van inschrijving aan. Bij grote belangstelling breiden we het aanbod uit of word je op de wachtlijst geplaatst voor het geval er een plekje vrij komt.  

Ook gedurende het schooljaar kun je je nog aanmelden. Neem in dat geval contact op via academie@octant.nl om te vragen of er nog een plekje vrij is.  

Leesmotivatie in de klas

Leesmotivatie in de klas

Hoe krijg je de leerlingen in je klas enthousiast over lezen? Tijdens deze inspiratiesessie ontvang je praktische tips op het gebied van voorlezen, zelfstandig lezen, praten over lezen én het etaleren van lezen. Je vergroot je eigen literaire wereld én krijgt tools mee om de leerlingen in je klas te motiveren!

 

Meer info
Effectief begrijpend luisteronderwijs groep 1-3

Effectief begrijpend luisteronderwijs groep 1-3

Begrijpend luisteren vormt de basis voor begrijpend lezen en is essentieel voor de taalontwikkeling van jonge kinderen. In de onderbouw leg je een stevig fundament voor de latere lees- en taalvaardigheid. Wil jij leren hoe je de theorie over effectief begrijpend luisteronderwijs in de praktijk kunt brengen? Tijdens deze training word je meegenomen in de aanpak van zowel prentenboeken als informatieve teksten. Je leert welke boeken geschikt zijn, welke vragen je kunt stellen, hoe je tot dieper tekstbegrip komt en op welke manier je de boeken en teksten kunt inzetten in de klas en/of tijdens je thema. 

Meer info
Effectief begrijpend leesonderwijs groep 4-8

Effectief begrijpend leesonderwijs groep 4-8

Ben jij benieuwd naar een effectieve aanpak voor begrijpend lezen? Tijdens deze training leer je hoe je kwalitatief goede teksten selecteert, hoe je goede leesdoelen opstelt, welke vragen je kunt stellen en hoe je tot dieper tekstbegrip komt. We behandelen de theorie over effectief leesonderwijs en maken de koppeling naar de praktijk. 

Meer info
Spelenderwijs rekenen met een plan en rekenen met prentenboeken in groep 1-2 (en 3)

Spelenderwijs rekenen met een plan en rekenen met prentenboeken in groep 1-2 (en 3)

In de groepen 1 en 2 wordt de basis gelegd voor rekenen-wiskunde. Leerlingen in deze leeftijd leren voornamelijk door te spelen en daar kun je als leerkracht je aanbod op afstemmen. Wil jij leren hoe je een rijke, betekenisvolle speelleeromgeving creërt en rekendoelen intergreert in themahoeken? En wil je leren hoe je leerlingen in de onderbouw belangrijke rekentaal leert door het (interactief) voorlezen van prentenboeken? Schrijf je dan in voor deze workshops!

Meer info
Rekenen-wiskunde onderwijs in groep 3 en 4: een stevige basis

Rekenen-wiskunde onderwijs in groep 3 en 4: een stevige basis

Een stevige basis start natuurlijk al in de groepen 1 en 2. Hier hebben de leerlingen zich spelenderwijs een aantal reken-wiskundige concepten eigen gemaakt. In de groepen 3 en 4 wordt voortgebouwd op deze kennis door middel van formele instructies op reken-wiskunde gebied. Kom naar deze workshop als je wil leren hoe je de overstap van handelend rekenen naar formeel en mentaal rekenen stimuleert. En hoe je dat op een effectieve manier kunt doen.

Meer info
Rekenen-wiskunde onderwijs in groep 5 t/m 8: vanuit hoge verwachtingen streven naar 1S

Rekenen-wiskunde onderwijs in groep 5 t/m 8: vanuit hoge verwachtingen streven naar 1S

Vaak wordt de vraag gesteld: “hoe zorg ik ervoor dat er meer leerlingen het 1S niveau halen?” Hierop is het antwoord eigenlijk vrij eenvoudig; door goed rekenonderwijs te bieden. Maar wat is goed rekenonderwijs? In deze workshop staan we stil bij het belang van een goede instructie in de rekenen-wiskundeles en het stimuleren van een wiskundige attitude van jouw leerlingen. 

Meer info
AI voor werkverlichting (ronde 1)

AI voor werkverlichting (ronde 1)

Artificial Intelligence (AI), in het Nederlands ook wel Kunstmatige Intelligentie, heeft impact op alles in ons onderwijs. Het beïnvloedt niet alleen hóé we leren, maar ook wát we leren. AI kan helpen om het werk van medewerkers, leraren en leerlingen te verbeteren, maar brengt ook risico's met zich mee. Hoe leren we onszelf en onze leerlingen hoe we om kunnen gaan met AI?  

Meer info
AI voor werkverlichting (ronde 2)

AI voor werkverlichting (ronde 2)

Artificial Intelligence (AI), in het Nederlands ook wel Kunstmatige Intelligentie, heeft impact op alles in ons onderwijs. Het beïnvloedt niet alleen hóé we leren, maar ook wát we leren. AI kan helpen om het werk van medewerkers, leraren en leerlingen te verbeteren, maar brengt ook risico's met zich mee. Hoe leren we onszelf en onze leerlingen hoe we om kunnen gaan met AI?  

Meer info
AI voor lesvoorbereiding (ronde 1)

AI voor lesvoorbereiding (ronde 1)

Artificial Intelligence (AI), in het Nederlands ook wel Kunstmatige Intelligentie, heeft impact op alles in ons onderwijs. Het beïnvloedt niet alleen hóé we leren, maar ook wát we leren. AI kan helpen om het werk van medewerkers, leraren en leerlingen te verbeteren, maar brengt ook risico's met zich mee. Hoe leren we onszelf en onze leerlingen hoe we om kunnen gaan met AI?  

Meer info
AI voor lesvoorbereiding (ronde 2)

AI voor lesvoorbereiding (ronde 2)

Artificial Intelligence (AI), in het Nederlands ook wel Kunstmatige Intelligentie, heeft impact op alles in ons onderwijs. Het beïnvloedt niet alleen hóé we leren, maar ook wát we leren. AI kan helpen om het werk van medewerkers, leraren en leerlingen te verbeteren, maar brengt ook risico's met zich mee. Hoe leren we onszelf en onze leerlingen hoe we om kunnen gaan met AI?  

Meer info
Motiverend lesgeven. Hoe? Zo!

Motiverend lesgeven. Hoe? Zo!

Ben je nieuwsgierig hoe je (nog) motiverender kan lesgeven? Dan is deze leergang echt iets voor jou! In deze leergang ontdek je samen met collega’s wat motiverend lesgeven betekent, niet als vast recept, maar als een denk- en handelingskader dat jij zelf vormgeeft. 
 

Meer info
Executieve Functies en Zelfregulerend Leren

Executieve Functies en Zelfregulerend Leren

Executieve functies en zelfregulerend leren zijn ‘hot topics’ in onderwijsland. Geen wonder, want deze thema's zijn de grootste voorspeller van schoolsucces. Daarom is steeds meer onderzoek gericht op hoe de leerkracht de executieve functies van leerlingen adequaat kan inzetten en dus zelfregulerend leren kan bevorderen. In deze training krijg je concrete handvatten hoe je executieve functies kunt ondersteunen en het eigenaarschap van jouw leerlingen kunt vergroten, juist omdat het niet vanzelf gaat! 

Meer info
Externaliserend gedrag: voorkomen en aanpakken

Externaliserend gedrag: voorkomen en aanpakken

In deze interactieve sessie onder leiding van Kees van Overveld verken je externaliserend gedrag bij leerlingen in de basisschoolleeftijd. Denk aan druk en opstandig gedrag of agressie richting anderen. Hoe pik je op tijd signalen van externaliserend gedrag op? En minstens zo belangrijk: hoe kun je hiermee omgaan? Kees van Overveld besteedt aandacht aan zowel preventieve als curatieve maatregelen. Zo krijg je handvatten om externaliserende gedragsproblemen te voorkomen en leer je hoe je het beste kunt reageren als het gedrag toch optreedt. 

Meer info
Gedrag: leren kijken door een gedragskundige bril

Gedrag: leren kijken door een gedragskundige bril

Ben jij sterk gericht op het pedagogisch klimaat in jouw groep? Vind jij het belangrijk dat ieder kind in jouw klas tot zijn recht komt en zich gehoord en gezien voelt? Tijdens deze cursus leer je om door een ‘gedragskundige bril’ naar je leerlingen te kijken. Wat is er nodig om gedrag te kunnen interpreteren en hoe kun je de leerling achter het gedrag zien? Hoe je kijkt maakt wat je ziet en nu juist dit kijken nemen we met elkaar onder de loep. Je krijgt concrete tools om gedragingen van kinderen en jezelf(!) beter te doorgronden. 

Meer info
Versterk de overgang van groep 2 naar 3

Versterk de overgang van groep 2 naar 3

Wat zie je jonge kinderen binnen jouw groep of school eigenlijk doen en hoe weet je zeker dat zij aan het leren zijn? En nog belangrijker, leren de kinderen in jouw groep integraal? Voor de overgang van groep 1 naar 2 en natuurlijk al helemaal voor de overgang van groep 2 naar 3 moeten we samen veel helderheid hebben over welke doelen we kunnen stellen en waarop we deze keuzes baseren. In deze bijeenkomst word je meegenomen in essentiële kennis rondom het spel van jonge kinderen en leer je onderwijskundige keuzes te maken waarbij je juist dat jonge kind en haar unieke brein centraal stelt. 

Meer info
Werk doelgericht met niveauverschillen bij rekenen

Werk doelgericht met niveauverschillen bij rekenen

We horen overal in het onderwijs dat we ‘’keuzes’’ moeten maken in de leerlijn rekenen en dat we methodes niet slaafs willen volgen. Maar hoe doe je dat dan? In dit scholingsmoment nemen we jou mee in hoe je concreet die ‘’keuzes’’ kan maken in de leerlijnen, om uiteindelijk te komen tot het behalen van je schoolambitie. Dat doen we door je uit te leggen hoe je doelgericht kunt werken met de lesmethode die je op schoolniveau gebruikt. Met als doel: de methode gebruiken als leidraad in plaats van leidend.  LET OP: de trainingsdata staan verkeerd in de nascholingsbrochure. De training wordt gegeven op donderdag 5 februari 2026 en op maandag 16 maart 2026 van 15:00 tot 17:30 uur.

Meer info
Succesvolle samenwerking met ouders

Succesvolle samenwerking met ouders

Stel je voor dat je gesprekken met ouders voert waarbij je je begrepen en gewaardeerd voelt en waarbij conflicten plaatsmaken voor samenwerking. Je gaat hiermee aan de slag: van preventief en praktisch, naar goed georganiseerd en ook handvatten voor wanneer het conflict toch plaats vindt. Je leert om communicatie zo op te bouwen dat het vertrouwen en begrip bevordert, wat cruciaal is voor een positieve en ondersteunende relatie met zowel ouders als leerlingen. 

Meer info
Vitaal in balans

Vitaal in balans

Wil jij graag meer balans in je leven? Op je werk en privé? En dit echt vol kunnen houden? Tijdens deze training leer je hoe je Fysiek en Mentaal in balans blijft. Door Virtual Reality Biofeedback ontdek je hoe je invloed uit kunt oefenen op je eigen stresssysteem. Je leert welke gedragingen nodig zijn voor een betere nachtrust waardoor je nieuwe gezonde gedragingen beter volhoudt en lekkerder in de je vel zit. Je ontvangt wetenschappelijk onderbouwde inzichten en tools voor het managen van je energie, werkdruk en stress. Doe mee en ontwikkel een positieve mindset zowel op het werk als privé! 
 

Meer info
Basistraining voor praktijkbegeleiders 2025/2026 - ronde 1

Basistraining voor praktijkbegeleiders 2025/2026 - ronde 1

Jij bent als praktijkbegeleider een hele belangrijke schakel in het leerproces van de student. Om een student goed op te kunnen leiden is het belangrijk dat je kennis hebt van het curriculum van de Inholland Pabo, het leren leren van een student én vaardigheden beheerst voor het voeren van gesprekken die nodig zijn om een student in ontwikkeling te brengen. Staat dit schooljaar het opleiden van een student in jouw taakbeleid, meld je dan aan!

Meer info
Begeleidingsvaardigheden voor praktijkbegeleiders 2025/2026 - ronde 2

Begeleidingsvaardigheden voor praktijkbegeleiders 2025/2026 - ronde 2

Jij bent als praktijkbegeleider een hele belangrijke schakel in het leerproces van de student. Om een student goed op te kunnen leiden is het belangrijk dat je kennis hebt van het curriculum van de Inholland Pabo, het leren leren van een student én vaardigheden beheerst voor het voeren van gesprekken die nodig zijn om een student in ontwikkeling te brengen. Staat dit schooljaar het opleiden van een student in jouw taakbeleid, meld je dan aan!

Meer info