Executieve functies en zelfregulerend leren zijn ‘hot topics’ in onderwijsland. Geen wonder, want deze thema's zijn de grootste voorspeller van schoolsucces. Daarom is steeds meer onderzoek gericht op hoe de leerkracht de executieve functies van leerlingen adequaat kan inzetten en dus zelfregulerend leren kan bevorderen.
De belangrijkste bevindingen uit deze onderzoeken zijn dat je executieve functies NIET kunt trainen en dat je zelfregulerend leren NIET zelfregulerend kunt leren.
Maar hoe dan wel? De leerkracht is de sleutel! Zelfregulerend leren moet je expliciet aanleren. Bewustwording over de ontwikkeling van executieve functies geven inzichten over hoe je deze functies kunt ondersteunen en het eigenaarschap van de leerlingen kunt vergroten.
Tijdens deze training:
Tijdens de bijeenkomsten staat een eigen praktijkvraagstuk centraal en wordt de verbinding gelegd met wat er bekend is over bovenstaande thema's vanuit de theorie. Op die manier wordt de bewustwording over het eigen handelen vergroot, waardoor je (nòg) meer impact op je praktijk kunt hebben.
De training wordt verzorgd door Ineke Vermeulen en Janneke Bodegom. Ze werken allebei voor de Thomas More Academie en hebben daarnaast veel praktijkervaring in het PO en SO. Ineke is coördinator en hoofddocent van de post-hbo Intern Begeleider en Kwaliteitscoördinator. Janneke is coördinator van de post-hbo Gedragsspecialist.
Is de inschrijving gesloten? Neem contact op via academie@octant.nl. Bij grote belangstelling breiden we het aanbod uit of je wordt op de wachtlijst geplaatst voor het geval er een plekje vrij komt.
Leerkrachten, onderwijsassistenten/ leraarondersteuners en kwaliteitsondersteuners/IB-ers
Bijeenkomst 1: woensdag 25 februari 2026 van 15:00 - 18:00 uur
Bijeenkomst 2: woensdag 11 maart 2026 van 15:00 - 18:00 uur
Bijeenkomst 3: woensdag 25 maart 2026 van 15:00 - 18:00 uur
Bijeenkomst 4: woensdag 22 april 2026 van 15:00 - 18:00 uur
SKOP Leerhuis
Meidoornlaan 2
2641 CB Pijnacker
Ineke Vermeulen en Janneke Bodegom