Interview Lindsay

#octantkanjers

Door de coronacrisis en haar intelligente lockdown stond het onderwijs voor een flinke uitdaging. Van de één op de andere dag kregen de kinderen digitaal onderwijs, op afstand. Voor de Octantleerkrachten én ouders was dat snel schakelen om ervoor te zorgen dat de lessen zo goed mogelijk door konden gaan en we de verbinding met elkaar bleven voelen. De hashtag #octantkanjers ontstond en werd gebruikt door ouders, leerlingen en leerkrachten om tips te delen in deze bizarre tijd. Op één van onze ambities, 'veerkrachtig onderwijs', werd namelijk een flink beroep gedaan! Samen met onze leerkrachten blikken we terug op deze bijzondere periode en hoe zij dit hebben aangepakt. Lindsay Keyenberg is leraar van groep 8 bij Octantschool Ackerweide in Pijnacker. Hoe heeft zij de periode van het onderwijs op afstand ervaren?

We hebben elk kind gezien, zonder dat we elkaar ├ęcht konden

Het was een uitdagende periode, maar ook een creatieve periode. In eerste instantie denk je, hoe ga ik dit doen? Maar ons hele team heeft echt iets neergezet. We hebben elk kind gezien, zonder dat we elkaar echt konden zien. Ik heb veel geleerd in deze periode.

 

Gebruik maken van Teams

Bij de start maakten we gebruik van Junior Einstein een omgeving waarin we het werk voor de leerlingen konden klaar zetten, maar al snel hebben we de overstap gemaakt naar Teams. Als pilot in onze groep 8 zijn we de verschillende mogelijkheden gaan onderzoeken. In de eerste week hebben we vooral gekeken naar het videobellen, daarna zijn we overgegaan op instructie via Teams. Om 9.00 uur zaten alle leerlingen online en kon ik mijn instructie aan ze overbrengen. Taal en rekenen deden de leerlingen bij ons als digitaal via Gynzy. Dus deze overgang was voor ons minder groot.

Bovenbouw naar Teams

Na deze pilot is bij ons de volledige bovenbouw (groep 6, 7 en 8) overgestapt naar Teams. De interactie met de leerlingen via Teams verliep erg goed. Het was wel prettig dat de crisis wat later in het schooljaar kwam en dat je de dynamiek van de klas al kent. Je weet beter hoe je op elk individuele leerling kunt reageren en wat deze nodig heeft.

Leerling neemt zelf het initiatief

De leerlingen stuurden mij ook berichten via Teams als ze hulp nodig hadden bij hun thuiswerk. Dat was mooi. Dat zorgde voor interactie en persoonlijke aandacht op maat. En het mooie is, dat gebruiken ze nog steeds ook nu de scholen weer volledig draaien. Voor de crisis stuurden ouders ons e-mailberichten met vragen, nu neemt de leerling zelf dat initiatief. Dat is goed voor de ontwikkeling en brengt ook zelfstandigheid. Een stap die ze goed kunnen gebruiken in de overgang naar de middelbare school.

 

Teamwork

Zelf was ik ook nog niet echt bekend met Teams, maar met mijn collega’s hebben we alle mogelijkheden bekeken. Ons overleg vond ook vaak via Teams plaats en we wisselden heel veel tips met elkaar uit. Samen puzzelen naar de beste oplossing. Dat maakt ons als groep ook extra betrokken.  Ook nu probeer ik nog steeds gebruik te maken van deze faciliteiten. Naast de berichten van de leerlingen maak ik ook gebruik van het delen van documenten. Leerlingen sturen zo hun huiswerk naar mij toe en ik kan ook weer bepaalde documenten met de kinderen delen. Bijvoorbeeld als ze een werkstuk of boekbespreking moeten inleveren.  

Toekomst mogelijkheden

Er gaat niets boven les geven in de klas. Waar je iedereen kunt zien, er voldoende ruimte is voor interactie en dat je kunt inspelen op dat wat er speelt. Echter mocht het in de toekomst noodzakelijk zijn dan zie ik wel mogelijkheden in het concept, instructie op school en eventuele uitwerking thuis.

Meer lezen? Bekijk de Octantkanjers pagina!