Interview Laila

Van leerkracht naar allereerste duo-directeur

Ooit gehoord van de functie duo-directeur? Laila Boulakjar bekleedt momenteel als één van de eerste deze unieke rol binnen Octant, samen met Estelle Huisman. In dit interview deelt ze alles over haar achtergrond, wat de functie precies inhoudt en haar kijk op het onderwijs.

Laila Boulakjar

Van leerkracht tot duo-directeur

“Sinds mijn 21ste sta ik voor de klas en werk ik in het onderwijs. Na ongeveer 12,5 jaar nam ik de stap om als intern begeleider aan de slag te gaan op dezelfde school waar ik ooit als leerkracht begon. Al snel merkte ik dat mijn rol als intern begeleider mij niet langer voldoende uitdaging bood. Daarom besloot ik adjunct-taken op me te nemen.

Het duurde niet lang voordat ik ontdekte dat ik de directietaken leuker vond dan mijn eerdere rol als intern begeleider. Zo begon ik als adjunct-directeur bij de Octantschool Schatkaart en ben ik inmiddels samen met mijn collega uitgegroeid tot een duo-directeurschap. Het voelt heel bijzonder dat wij binnen Octant de allereerste duo-directie mogen vormen.”

Laila Boulakjar

Samenwerken als duo-directeuren

“Voor ons duo-directeurschap is het hebben van een balans tussen samenwerken en individuele vrijheid belangrijk. Gelukkig vullen Estelle en ik elkaar perfect aan, waarbij we elk onze sterke punten inbrengen. Hoewel we meestal op dezelfde lijn zitten, zijn er af en toe verschillen. De kracht van onze samenwerking ligt daarom in onze bereidheid om samen tot beslissingen te komen. We voelen elkaar aan, communiceren open en durven eerlijk te zijn over onze voorkeuren.

Als duo-directeuren werken we allebei drie dagen, waarvan één dag met overlap. Op die gezamenlijke dag hebben we dan ook veel overleg, zowel met elkaar als met het team. Tijdens de deze dag kunnen we goed met elkaar bespreken wat er de afgelopen dagen is gebeurd, taken verdelen en evalueren waar we staan. We zijn nog maar net begonnen, dus nog bezig om de juiste structuur te vinden, maar we zien al duidelijk de voordelen van deze samenwerking.”

Team Octant Schatkaart

Samen één team

“Afgelopen jaren zijn er binnen ons werkgebied veel nieuwe taken bijgekomen. Naast het verzorgen van onderwijs hebben we ook een grotere rol als wijkfunctie binnen de school. Onze school lijkt soms wel een kleine samenleving, waarin allerlei externe invloeden samenkomen. Deze veranderingen en uitdagingen vragen om een grote mate van flexibiliteit en aanpassingsvermogen, zowel van ons als directeuren als van het team. Om die reden is het fijn dat ik samen met Estelle kan brainstormen en gezamenlijk beslissingen kan nemen. Het geeft een gevoel van samenhorigheid en betekent dat ik er niet alleen voor sta bij het maken van een keuze.”

Team Octant Schatkaart

De leuke en uitdagende taken van een duo-directeur

“Wat ik zo leuk vind aan deze functie is dat ik werk met kinderen en ook nog wat kan beteken om het onderwijs te verbeteren. Het geeft me veel voldoening om 's ochtends kinderen te zien die enthousiast naar school gaan, met blije gezichten. Daarnaast is het ook prettig om betrokken te zijn bij teamontwikkelingen en mijn bijdrage kan leveren aan het stimuleren van leerkrachten om zichzelf te ontwikkelen en kwaliteiten te benutten.

Een taak waar ik mezelf ook veel mee bezig houd is netwerken. In mijn functie heb ik contact met partners zoals de kerk, organisaties in de buurt en onze kinderopvangpartner Skippy. Natuurlijk zijn er ook taken die ik minder leuk vind om uit te voeren, met name administratieve taken.  Het is soms uitdagend omdat dit vaak uitgebreide plannen en documentatie vereist, wat veel tijd in beslag neemt. Af en toe vraag ik me af of deze tijd niet beter besteed kan worden aan zaken die direct van invloed zijn op het bieden van het beste onderwijs voor de kinderen. Maar ik begrijp het belang ervan om deze taak uit te voeren. Ik denk ook wel dat dit iets is waar meerdere directeuren waarschijnlijk mee te maken hebben.”

Schatkaart leerkrachten

Doorgroeimogelijkheden als directeur

“Als directeur zie ik binnen het onderwijs verschillende groeimogelijkheden voor mijn functie.  Je kan namelijk overwegen om directeur te worden van meerdere scholen. Deze stap zou een grotere verantwoordelijkheid met zich meebrengen en vereist meer managementvaardigheden. Ook kun je invalwerk verrichten voor specifieke opdrachten gedurende een schooljaar. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat je tijdelijk leiding geeft aan een school die specifieke uitdagingen kent. Een andere mogelijkheid is om bestuurder te worden.

Kortom, directeurschap is niet het eindstation binnen het onderwijs. Je hebt nog meerdere functies binnen het onderwijs waarin je verder door kunt groeien.”

Schatkaart leerkrachten

De warme gemeenschap van Octant

“Naar mijn mening onderscheidt Octant zich door de persoonlijke en warme sfeer die er heerst. Hier krijg je de kans om je talenten te ontdekken en persoonlijk te groeien, en je kunt altijd rekenen op de steun van je collega's. Voor mij is met name de samenwerking tussen collega's en de ontwikkeling van de Octant-visie aantrekkelijk. Deze visie zie ik ook terug in de praktijk, zowel bij de leerlingen als bij de collega's.

Binnen het onderwijs beoefenen we een prachtig beroep waarin je daadwerkelijk een verschil kunt maken en een positieve impact kunt hebben op het leven van de kinderen. Dit is de reden dat ik met veel plezier bij Octant werk.”